rispondinde a sa domanda chi hat postu Plùminus in abertura de s'ultimu post sou, devo riconnoscher' mestamente chi sa neghe siat totu sa nostra, e, bidu chi nois no tenimus neghe ca esternos, sas culpas sun' totu de assummare in cabu de sos responsabiles de sa Regione e de su Ministeriu. S'Italia, osservo, hat fatu su dovere sou cun s'emanazione de sa L. 482/1999, sa cale, cun su dispostu chi est in s'art. 2 (i
n attuazione de s'art. 6 de sa costituzione e in armonia cun sos principios istabilidos da sos organismos europeos e internazionales ....) mi paret chi sanet finas sa mancada ratifica de sa "Carta europea de sas limbas regionales e de minoria" de su 1992 ca s'armonia cun su chi est istabilidu a livellu de s'Unione europea diat a dever' cumprender' e interessare totu sos principios e no solu una parte ebìa. Si chilcamos culpas e responsabilidades nde podimos agatare a dogni livellu, ma si cherimos analizare sa materia lu devimos fagher' chilchende de cumprender' inue sun' 'istados sos isbaglios po los curreger', leende da manos sa materia a cussa rentzia de incumpetentes e assatanados.
Po cantu interessat, poi, sas incongruentzias intra sas legges regionale e natzionale, si devet tenner' presente chi sa L.R. 26/1997 tutelat sa limba, s'istoria, sa cultura e sas tradiziones de SU POPULU SARDU, est sa L. 482/1999, sa legge nazionale, chi tutelat totu sas minorantzias istoricas chi "faeddan' in sardigna", a pattu però chi atuen' e perfezionen' SU PROCEDIMENTU de costituzione e riconnoschimentu chi est previstu in s'art. 3 (cosa chi in Sardigna, ancora, no hat fatu niunu forassiat che sa CSS in su propriu Istatuto e ... S'Iscola Sarda).
S' Assontziu pensaiat de haer' cumpridu su propriu dovere cando, in su 1997, su Cussizu regionale, in su mese de santu 'Aine, hat aprovadu sa L.R. 26. Est po cussa chi hat tribagliadu da su momentu costitutivu sou e, su die, in s'Iscola Sarda, hamos fatu festa manna. Deo, cun sos ischentes mios, bos devo narrer' sa veridade, li riservamos unu momentu de ammentu dogni annu!
Po torrare unu momentu a sa Carta europea de sas limbas, chi no est 'istada ratificada da s'Italia, Plumì..., ti fato osservare comente:
a. con l'espressione "lingue regionali o minoritarie" si intendono le lingue
i. tradizionalmente parlate nell'ambito di un territorio di uno Stato da cittadini di quello Stato che costituiscono un gruppo numericamente interiore al resto della popolazione dello Stato, e
ii. diverse dalla/e lingua/e ufficiale/i di quello Stato; chi ispiegat su bisonzu de cudda "Delimitazione de s'ambitu territoriale" ch'est menzionadu in su primu comma de s'art. 3, L. 482/1999. Comente si podet osservare, finas s'art. 1 de sa Carta europea .... richiedit duas conditziones, identificadas cun "i." e "ii.", foltzis est po cussu, presumo, chi in su sigundu comma de s'art. 3, si richiedin' duas conditziones po su riconnoschimentu. Sa dificoltade manna cunsistiat a fagher' faeddare una pessone giuridica coment'est un'amministrazione, e po dare 'oghe a unu Comune bi cheret arte e mestieri, deves connoscher' s'amministrazione, deves ischire inue, comente e cantu, ti deves ischire mover' su chi importat sun' sos fatos concludentes!
Sas "comunidades chi faeddan' ..." (o chi deven faeddare) sigundu s'ispiritu de sas Legges sun' sas locales (chi sun' sas solas caratterizadas da su ligame istrintu chi tenen' cun sos territorios de sa delimitazione linguistica), ma po fagher' faeddare sas comunidades tocat de nde lis connoscher' sos cabos, s'istrutura e sa cumpositzione, si devet ischire cun chie si tenet a che fagher' po l'ischire tratare, si l'intras cun modos apropriados sun' bonas de t'aberrer' dogni gianna, si l'isbaglias su passu ... ti la faghen' pagare e ti torran' a nudda: t'arruinan' .... e nde tenes tue de ponner' sas boghes chi tenes rejone e ses' in bona fide!!!!
In su momentu chi semus chistionende de "comunidades locales" devimos cumprendet chi semus faeddende de Istituziones costituidas e riconnotas, de cuddas "pessones giuridicas" chi namos "ENTES", isprovvistos de cordas vocales ma .... chi poden' faeddare (e finas cun titulu). Diat a bastare una "Dichiarazione"!
Torro rejone a Plùminus cando sustenet chi siat totu una chistione de interpretazione, ma b'est chie lu faghet cun titulu e chie lu faghet "po folclore", est incue chi naschen' sos problemas de incumpetenzia. Tocat de connoscher' "sos Comunes", est inie chi s'accollen' sas comunidades locales, inie si riunin' in sos cussizos, s'agatan' in sos uficios, in sos tribaglios. Una lezione de limba sarda podet diventare po una classe iscolastica finas "un'ora de educazione civica" (chi, po chie si cheret o si devet interessare de politica, diat a dever' restare intro sa base fundamentale) e finas .... de religione, bidu chi finas su termine "cultura" arrivat da cudd'antiga vena chi 'idiat sa comunidade impignada in sos antigos ritos chi distinghiat sos pius antigos cultos.
Cun Plùminu e Marku nos semus connotos inoghe e ambos duos si caraterizan' da unu sardu espressione de s'apartenentzia issoro a su chi nois namos "su cabu 'e basciu". Marku, l'hat dichiaradu in dogni passu, apartenet a s'area sulcitana, Plùminus, lu narat su Nick, de su campidanu prufundu, deo, chi faeddo comente semper', chistiono unu no' mezus definidu "logudoresu comune" ma, da sas pagas batutas, paret chi nos siemas cumintzend' a cumprender'.
Una norma standard, si la cheret riconnoscher', sa limba sarda la tenet giai, ma, pius che sa limba sarda la tenet sa "minoranzia linguistica istorica" (o, mezus, sas ....!). No solu tenet sa "norma standard" ma tenet finas sa literadura, tenet istudios istoricos de vera e propria linguistica fine. Deo no so' unu linguista ispecificu, sos istudios de sa limba los hapo cumintzados sighinde sos istudios giuridicos, sun' sas legges (e s'interpretazione issoro) chi fundan' sas regulas, in base a sas cale nos podimos (o nos devimos) regulare. Si s'Academia 'e su Sardu ONLUS o, diretamente, s'Assessoradu regionale de sa PP. II. diat a esser' interessadu a totu custa chistione no b'hat che a si fagher' presente, b'hat de 'ogar' a campu una serie de liberos iscritos in limba chi superan' sas barrieras chi dividin' logudoresos e campidamesos, gaddhuresos e tabarchinos, sun operas chi si poden' acoller' totu intro unu filu cumone chi las aunit in d'una collana. No mi piaghen' sos belleis ma, essende possibile la dia a regalare a totu sas pitzinnas de Sardigna. No, no est collana de prender' in su tuju, est materia chi si giughet in conca, prenda chi lughizat in ogios!!!
Po Marku, chi accusat a Juanna Maria de fagher' cultura po interessu, diat narrer' chi si no b'haiat tentu interessu no nd'haiat fatu, s'interessu de Juanna Maria est su matessi interessu chi tenimos nois, s'interessu chi tenet dogni sardu chi 'iet bistratada sa memoria nostra. Juanna Maria, po su pagu ch' hapo tentu fortuna 'e la connoscher', est una de cuddas chi si rendet contu (foltzis pius de atere) de comente e de cantu si siat imbrutada sa chistione .... in sos interessos finantziarios.
Est una materia, custa de sa limba e de sa cultura sarda, chi diat a poder' dare occasione de tribagliu e de 'alanzu (esserat solu in su saludu, chi est de cunsiderare balanzu mannu mannu, ca a tribagliare po ispender' comporende meighinas faghet, a su contrariu, manna sa tristura) a medas, ischindela interpretare e aplicare, ma l'han' posta in manos de pessones chi si poden' definire abucolotados, veros e proprios babeos, chi creen' de ischire totu e no ischin' nudda.
Penso chi siat ora de la serrare ca m'agato a narrer' sas matessi cosas da deghe o bindig'annos a custa e, a bortas mi paret de indender' unu de cuddos giradischi cun sa puntina cunsumada de s'era antidiluviana. No est a s'Europa, a s'Italia o a sa Regione chi tocat a riconnoscher' un' istandard linguisticu ma a sas comunidades locales, su riconnoschimentu, poi, benit da su Cussizu provinciale chi l'adotat. Su procedimentu, chi est cumintzadu in abertura de su 2000, no s'est ancora perfezionadu e, finas a oe, no si sun' iscultados sos cussizos chi hapo chilcadu de dare in su tempus e, po no' currer' su rischiu chi m'esserat potidu intender' caligunu, m'han' serradu sa gianna in dogni logu. In su tempus chi issos pensaian' a si tapare sos bucos e a difender' sas posiziones acquididas, deo hapo postu a frutu s'esperientzia e s'istudiu cun sa Ricerca chi hapo sighidu in sos archivios istoricos, pubricos e privados, in bibliotecas, de ogni gradu e rangu, e finas in su territoriu inue hap'agatadu cosas chi faghen' restare a buca aberta, accollinde sas proas chi s'Isula nostra tenzat rilevantzia finas in su caminu chi su "populu 'e Deus" est faghinde po intrare in cudda suspirada "terra prummissa", chi essende ch'apaltenet a su "babbu" (chi est mannu) si candidat a esser' bida e interpretada comente "patria".
Riconnosco sa rejone de Plùminus, cando sustenet chi tochet a sos sardos a riconnoscher' o disconnoscher' un'istandard, ma, comente in dogni logu inue b'hat un ordine e una disciplina, inie puru b'hat sardos e sardos. Nois, po fagher' s'esempiu, cun totu sa cultura e s'iscientzia nostra, contamos cantu su frigliu a tressette!!!
M'iscuso po calchi isbagliu chi fato de iscritura, ma, a foltz''e digitare in sa tastiera, atachende e istachende, ctictende in sos tastos, a bortas ch''essit calchi litera a su postu de calchi atera. A bortas sos isbaglios puru sun' istudiados, po cunfunder' sas ideas e mascherare, difendindesi da sa retza chi no abaidat in faccia a niunu e .... sutraet. Essende chi bos poto 'ogare sas proas de comente su mundu siat pienu de "gurturjos", m'hazis a iscusare ma so' chilchend''e difender' su pane chi m'han' negadu in custos annos, m'han' leadu su materiale ma no l'han' ischidu ponner' a frutu, han' fatu un' afrontu mannu, ca est comente cando si furat in creja o si furat su sacrificiu e s'onestu tribagliu, chi, lu 'idides (tra creer' o chentza creer'), no batit nudda de 'onu. Mi ritiro, ringraziendebos de custa bella arrejonada, in su chizone Web, inue hap' a chilcare de fagher' una summa. Bos iseto inie po sighire, si pensades, s'arrejonu. Bi est, inie puru, sa possibilidad''e inserire cummentos a sos post chi bi sun' acoltos, ma, cosa chi mi paret pius possibile, sa possibilidad' 'e inserire cummentos a sas fotografias chi bi tenzo remunidas, in tzeltos casos preparadas propriu po esser' legidas.
Penso chi po poder' iscrier' una norma istandardizata tochet primu a l'imparare a leger ma, s'unica "opera 'ona" chi sos difensores de sa LSC nos han' dadu de leger' siat su "Codice de su contribuente" de su cale, mi paret, esserat s'ultima cosa chi tenimis bisonzu. In su codice si descriet chie, comente e cantu devet pagare, dovere nostru, in calidad''e citadinos de s'educadu populu civile est .... a bi lis fagher' pagare.
Ringrazio a Plùminus, in serrada, po sos dubbios e sos interrogativos chi hat postu, cunsignendenos cussos duos link chi hap' apretziadu, a Marku, po sas cunsideraziones chi hat agiuntu e su 'esser' inoghe "po imparare" e a Zarathustra finas .... po s'haer' mossigadu sa limba (so' cunvintu chi si aberit su rubineto no che ammuntat totu!). Cando sos iscambios e sos cunfrontos si tenen' subra custos livellos est finas unu piaghere a los tenner' e a los sustenner', ispero chi sos chiarimentos chi hamos potidu tenner' nois potan' esser' utiles po totu. In ultimu, ma non infine, un grazie finas a Juanna maria solu po sa presentzia costante in custu jassu (ca si mi dia a illonghiare poi finit chi mi nades chi so' limba mala). Su 'e l'ischire, po coment'hapo tentu modu 'e la connoscher', est garanzia po totu nois de frenu e moderazione, sa limba chi l'hapo 'idu impreende est de pagas peraulas ma pesantes, in sintesi no b'hat bisonzu de giros meda po narrer' sa veridad' 'e sos pitzinnos (chi est chentza culpa, inossente). Podimus finas fagher' calchi isbagliu (chi est umanu) ma si nos assistimos unu cun s'ateru, finamentas cando b'hat de dare calchi innadigada o calchi iscatulada a chie 'essit da su semenadu, penso chi nde potat risultare beneficiu a totu e a dognunu. Ispero chi, partinde da inoghe, nde risultare calchi beneficiu siat a livellu 'e singulos che de totu sos culletivos. Una cosa sola restat de fagher' a cumprender', in s'ambiente indipendentista, sa cumpositzione de su populu cumprendet comunistas, fascistas, moderados, democraticos, repubblicanos, liberales e dogni atera razza 'e posiziones, dognunu podet pensare su chi ritenet oportunu, podimus narrer' e riconnoscher' chi una minoranzia linguistica istorica de sos sardos siat comunista, ma, a cunfuder' su populu sardu cun sos unos e cun sos ateros no est possibile, chilcamos de no' fagher' cunfusione ca finas sas categorias de sa politica dimandan' su rispetu issoro!